Sidor

torsdag 23 oktober 2014

Arctic summer

Det får bli ett stickinlägg mitt i den politiska frustrationen, det var länge sedan sist. Jag stickar sockor för första gången. Mönstret heter 'Woodlands' och är från Drops men jag stickar i ett blåmelerat garn, så namnet är lite missvisande. (Garnet är Step, i 75% ull och resten konstfiber. Det är ett sådant garn som är superwashbehandlat, och som jag köpte innan jag hade fattat att det där med superwash inte är så vansinnigt bra ur miljösynpunkt. Det ska inte bli fler köp av sådana garner men jag har nog ytterligare några hemma.)

Hur som helst, färgen gör att mina sockor nog får heta Arctic summer - eftersom isen är på extrem reträtt i Arktis på somrarna nuförtiden och det mest blir vatten kvar. Jag kanske kan brodera dit en och annan drunknande isbjörn också. Sedan kan jag sticka en hel uppsättning sådana strumpor och skicka till de borgerliga politikerna i EU-nämnden som i onsdags sänkte Sveriges ambitioner på klimatområdet inför EU-möte (se tisdagens blogginlägg). Inte minst centerns politiker har gjort sig förtjänta av dem. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar